Door Irene Eijs, director Data Strategy & Analytics
Beetje domme vraag natuurlijk. Omdat je beide wilt! Gelukkig blijkt dat wat we – in het algemeen – mooi vinden vaak ook effectief is.Â
De gouden regel: reageer op onbewust menselijk gedrag.Â

Nu de wereld sneller gaat en steeds meer verbonden raakt, zijn de mogelijkheden voor jou om mensen te inspireren, informeren en activeren eindeloos. Het is belangrijker dan ooit om op de hoogte te blijven van de markt, de voorkeuren van je doelgroepen en opkomende devices en kanalen.
Wat je wilt is gehoord worden, nieuwe doelgroepen aantrekken en verrassen. Zoals altijd is de drijvende kracht achter een waardevolle verbinding verhalen vertellen, creativiteit
Mensen filteren 95% van wat ze op een dag zien eruit
De gouden regel: reageer op onbewust menselijk gedrag.Â
En dat kun je doen op de volgende 3 niveaus.Â
-
- Speel in op ons oerinstinct. Evolutie maakt dat we onbewust als eerste kijken naar beweging, contrastrijke kleuren en gezichten. Die kunnen immers een indicatie zijn van dreigend gevaar.
  - Onbewust filtergedrag. Mensen filteren 95% van wat ze op een dag zien weg, omdat overal bewust naar kijken te veel energie kost.We zien daardoor alleen dingen die ons vanuit ervaring relevant lijken. Bijvoorbeeld: dingen waar andere mensen naar kijken (vandaar dat de kijkrichting van iemand op een foto belangrijk is), maar ook bekende logo’s of de kleuren van je favoriete voetbalclub.
- Aangeleerd kijkgedrag. We scannen uitingen van linksboven naar rechts en beneden omdat wij zo lezen. En we beginnen bij de grootste letters, want een titel zegt meestal waar het over gaat. Maar deze regel wordt overruled door de eerste twee punten.
- Speel in op ons oerinstinct. Evolutie maakt dat we onbewust als eerste kijken naar beweging, contrastrijke kleuren en gezichten. Die kunnen immers een indicatie zijn van dreigend gevaar.
En: een gezicht midden op de pagina wordt als eerste bekeken, en kan maken dat belangrijke tekst bovenaan gemist wordt.Â
Met dit in het achterhoofd zorg jij dat de belangrijkste dingen in je uiting in elk geval gezien worden!Â
